Friday, November 7, 2008

PGPIK: Satu Sorotan

Pengenalan
Agenda kebajikan menjadi agenda yang cukup penting dalam sesebuah organisasi. Apa lagi dalam keadaan majoriti ahli adalah musafir atau muhajirin. Sama ada muhajirin buat seketika ataupun muhajirin yang terus menjadi warga Sabahan. Dalam keadaan musafir dalam menjalankan tugas dakwah dan juga memikul amanah Allah dan kerajaan, sudah pasti kita bakal menempuh berbagai mehnah dan tribulasi.

Kita menyakini melalui kesatuan dan muafakat sahajalah masalah,bebanan kerja, agenda kebajikan dan sebagainya dapat digembeling dan diatasi. Paling tidak dapat memanimumkan masalah ahli. Selain itu bebanan guru pendidikan Islam juga tidak hanya tertumpu kepada tugasan di sekolah tetapi juga melingkari kerja dakwah kepada masyarakat sekitar disamping para ahli dapat bertindak sebagai dai’e dengan kesediaan mengorbankan kesenangan hidup atau pangkat di sekolah.

Sejarah Persatuan Guru Pendidikan Islam Kinabatangan (PGPIK)

Sehubungan itu, dengan inisiatif guru-guru Pendidikan Islam yang berada di sekitar Kota Kinabatangan telah mengambil langkah menubuhkan Persatuan Guru Pendidikan Islam Kinabatangan(PGPIK). Persatuan Guru Pendidikan Islam Kinabatangan ditubuhkan pada tahun 2001 dengan pengerusi pertamanya Ust.Khairul Anwar Abu Othman. PGPIK merupakan kesinambungan Persatuan Guru Ugama Kebangsaan Sabah(PGUKS) yang telah diasaskan oleh mereka yang terdahulu.Tokoh-tokoh gerakan seperti Ust Awang Mahali (sekarang di SPPIM), Ust Mohd Noor (guru besar Tongod/Tokoh CNI),Ust Mohd Zaki Amin (Pensyarakah Maktab Kent), Ust Darul Kamit, Ust Wan Azhar telah berjaya menyatukan guru pendidikan Islam dalam satu wadah. Namun demikian, tidak dapat dikenalpasti apa sebabnya,PGUKS akhir berkubur tanpa nesan. Sedangkan difahamkan PGUKS telah mempunyai aset yang bernilai dan pernah mengadakan perjumpaan dengan Tuan Yang Di pertua Negeri Sabah ketika itu.

Penubuhan PGPIK ini telah diatur oleh mereka yang pernah terlibat dalam PGUKS seperti Allahyarham Ust Sharkawi (bekas GPI SK Jaya Baru/ meninggal tahun 2002), Ust Syukri Yusof (bekas GPI SK Batu Putih). Gabungan bekas PGUKS dan guru GPI yang baru datang seperti Ust Khairul Anwar, Ust Zulkarnain, Ust Wan Sallehuddin dan Ust Zaidi telah membawa penubuhan PGPIK pada tahun 2001. Penubuhan ini adalah hasil persidangan dan keputusan GPI di Pusat Kegiatan Guru Kinabatangan. Kesatuan ini dimaklumkan kepada Pegawai Pelajaran Daerah Kinabatangan ketika itu Tuan Hj Sharif Mahadar. Makluman juga bahawa kesatuan ini,tidak akan ada pertembungan modius operandinya dengan Pasukan Kerja Pendidikan Islam yang telah sedia ada.Pada ketika itu, Pasukan Kerja Pendidikan Islam aktif dibawah pimpinan Ust Shukri Yusof dan Ust Norli Che Wen( sebelum menyambung pelajaran ke UNIMAS)

Adalah di luar jangkaan, kelahiran PGPIK bagaikan menyelusuri Sirah baginda Nabi SAW. Iaitu semasa dalam kandungan, bapa PGPIK (PGUKS Kinabatangan) iaitu PGUKS telah wafat. Justeru itu, PGPIK lahir dalam keadaan yatim. Menyedari keadaan itu, pada tahun 2003, ahli jawatankuasa mengambil keputusan untuk menukar nama PGUKS Kinabatangan kepada PGPIK. Keputusan itu dibuat selepas bermesyuarat dengan Pegawai Pelajaran ketika itu En Mordin Hj Daud (sekarang Pengetua SMK Lamag) dan beliau bersedia menjadi penaung kepada PGPIK.

Pada tahun 2005, Ust Khairul Anwar telah berpindah kerana menyambung pelajaran menyebabkan Ust Zaidi Mustafa selaku timbalan pengerusi bertindak sebagai memangku pengerusi sebelum menyerahkan batton kepimpinan kepada Ust Mohd. Bakri Aziz. Hayat kepimpinan Ust Mohd Bakri juga tidak lama. Dalam keadaan PGPIK masih dahagakan kepimpinannya,beliau dipinang oleh Maktab Perguruan Kent sebagai pensyarah pada tahun 2007. sekali lagi Ust Zaidi Mustafa terpaksa memangku kepimpinan sebelum menunggu mesyuarat untuk memilih kepimpinan baru.


Objektif Penubuhan

Menjaga kebajikan guru-guru pendidikan Islam seluruh daerah Kinabatangan terutama dari segi penempatan awal bagi GPI yang datang dari semenanjung.
Sebagai medium penyelarasan gerak kerja, aktiviti pendidikan Islam daerah supaya pengurusan tenaga dapat digembelingkan secara lebih sistematik terutama aktiviti kemasyarakatan .
Sebagai wadah untuk bermuzakarah dan saling bermuhasabah dalam menjalankan tugasan sebagai pegawai Allah dan masyarakat
berperanan membantu pejabat Pelajaran daerah dalam mengumpul data dan maklumat guru pendidikan Islam.
Membantu Pasukan Kerja Pendidikan Islam dalam menjalankan aktiviti kurikulum peringkat daerah.

Keahlian
- Semua guru Pendidikan Islam dan jQAF daerah Kinabatangan secara automatik adalah ahli.Pendaftaran menggunakan borang adalah digalakkan.

Organisasi Pertama (Tahun 2001 – 2005)

Pengerusi : Ust Khairul Anwar Abu Othman
Timb Pengerusi ; Ust Mohd Zaidi Mustafa
Setiausaha : Ust Mohd Yusri Abdul Ghani
Timb. Setiausaha : Ust Wan Sallehuddin Wan Abdullah
Bendahari : Ust Zulkarnain Mohd Noh

Organisasi Kedua (Tahun 2006-2007)

Pengerusi : Ust Mohd Bakri Abdul Aziz
Timb Pengerusi ; Ust Mohd Zaidi Mustafa
Naib Pengerusi : Ust Zulkarnain Mohd Noh
Setiausaha : Ust Wan Sallehuddin Wan Abdullah
Timb. Setiausaha : Ust Zulkifli Abu Bakar
Bendahari : Ust Mohd Termezi Ibrahim

Tema

Ulama Pewaris Nabi. Tema ini adalah tema PGUKS tetapi kita masih berpegang kepada tema ini kerana visi dan misi kita adalah sama. Malah PGPIK juga adalah zuriat yatim PGUKS)

Harapan

Adalah menjadi harapan kita semua semoga PGPIK dapat berfungi dengan baik sepertimana objektif penubuhannya. Objektif tidak akan dapat dicapai tanpa kesungguhan,komitmen, pengorbanan, persefahaman, mujahadah dan keikhlasan dalam menunaikan amanah Allah. Usaha ini diharapkan mendapat keredhaanNya dan dapat membersihkan rezeki yang kita cari.Terima kasih atas sumbangan yang diberikan oleh guru pendidikan Islam selama ini.

No comments: