Friday, July 16, 2010

Kemudahan sekolah pedalaman Sabah, Sarawak terus ditingkat

TENOM 16 Julai - Kerajaan akan meneruskan usaha meningkatkan kemudahan sekolah di pedalaman Sabah dan Sarawak walaupun menyedari ia bukan satu tugas mudah, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi.

Beliau berkata, selain satu amanah, ia juga sebagai membalas kepercayaan rakyat di kedua-dua negeri itu terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) seperti ditunjukkan pada Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu.

"Kita hargai sumbangan ini dan sebab itu kita sentiasa meletakkan agenda membangunkan pendidikan di kedua-dua negeri ini, khususnya di luar bandar sebagai satu keutamaan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Tenom di Dewan Datuk Seri Panglima Antanom di sini hari ini.

Hadir sama Ketua UMNO Bahagian Tenom, Datuk Rubin Balang; Ahli Parlimen Tenom, Datuk Raime Unggi; Pembantu Menteri di Jabatan Ketua Menteri, Datuk Radin Malleh; Ketua UMNO Bahagian Beluran, James Ratib dan pemimpin tertinggi UMNO bahagian tersebut.

Terdahulu, Puad bersama rombongan sempat melawat dua sekolah, Sekolah Kebangsaan (SK) Kalang Kanar dan SK St. Anthony di sini sebelum merasmikan mesyuarat berkenaan.

Puad berkata, kedaifan sekolah dan kekurangan kemudahan persekolahan di kedua-dua negeri ini sedikit sebanyak menjejaskan minat dan kesungguhan pelajar.

Katanya, kekurangan itu juga seterusnya menyebabkan mereka tercicir dan ketinggalan berbanding kanak-kanak di bandar.

Sehubungan itu, jelasnya, kerajaan akan mencari jalan terbaik mengatasi masalah itu bagi memastikan kanak-kanak di pedalaman dapat menikmati pendidikan berkualiti.

Mengulas mengenai lawatan ke sekolah tersebut, Puad berkata, kementerian akan berusaha memastikan masalah di kedua-dua sekolah berkenaan diatasi segera.

"SK Kalang Kanar berhadapan dengan masalah sering dilanda banjir dan disahkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) tidak selamat digunakan lagi, manakala SK. St. Anthony menghadapi masalah kedaifan bangunan serta ancaman tanah runtuh.

"Saya akan kemukakan masalah ini kepada Kementerian untuk tindakan sewajarnya," katanya.

sumber : Utusan

No comments: