Monday, July 19, 2010

Guru dari Sabah, Sarawak mengajar di negeri sendiri

KOTA KINABALU: Kementerian Pelajaran berusaha menempatkan guru berasal dari Sabah dan Sarawak bertugas di negeri asal masing-masing, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Katanya, pendekatan itu diambil kerana guru dari Sabah dan Sarawak lebih memahami budaya negeri itu, sekali gus membantu meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, usaha itu sudah dimulakan, tetapi belum mampu memenuhi permintaan di semua kawasan, menyebabkan kementerian perlu membawa guru dari Semenanjung.

Beliau berkata, ia tidak bermakna Kementerian Pelajaran tidak mengiktiraf jasa dan sumbangan guru dari Semenanjung yang berkhidmat di Sabah dan Sarawak.

“Penempatan guru di Sabah dan Sarawak lebih sesuai orang tempatan. Usaha ini mengambil masa kerana kita tidak boleh terus hantar guru dari Semenanjung balik. Ia perlu dilakukan secara berperingkat,” katanya selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Sepanggar di Dewan Resital Universiti Malaysia Sabah (UMS) di sini, semalam.

Sebelum ini, beberapa pihak meminta Kementerian Pelajaran menempatkan lebih ramai guru dari Sabah bertugas di negeri itu dengan alasan mereka lebih memahami budaya tempatan.

Ditanya kegagalan kontraktor menyiapkan makmal komputer di kebanyakan sekolah di Sabah, Muhyiddin berkata, Kementerian Pelajaran berusaha mengatasinya.
Hanya dua daripada 300 makmal komputer sekolah di Sabah yang sepatutnya disempurnakan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan dilaporkan berjaya disiapkan, manakala 298 menghadapi pelbagai masalah.

Dua makmal yang disiapkan ialah di Sekolah Kebangsaan (SK) Pomotodan dan SK Kitobu di Inanam, dekat Kota Kinabalu. Setakat April lalu, 137 makmal komputer mencapai tahap 90 peratus siap, manakala 110 makmal (80 peratus siap), 46 makmal komputer (kurang 70 peratus), empat belum dimulakan dan satu lagi dibatalkan.

No comments: