Thursday, January 7, 2010

Selamat Bertugas Di Kinabatangan

Kami difahamkan hampir 90 orang guru-guru dihantar bertugas di Kinabatangan untuk sesi 2010 ini. Seramai 78 orang ditempatkan di sekolah rendah. Ini belum lagi dikira dengan guru-guru yang telah diposting pada akhir tahun lalu dan hanya sempat beberapa hari di sekolah sebelum tamat pengajian sesi 2009.

Kebanjiran guru di Kinabatangan sesuai dengan tuntutan setempat yang kekurangan guru terutama dikawasan pendalam Kinabatangan. Sama ada disebelah ulu sungai atau ulu laut.

Kami mengucapkan syabas dan tahniah kepada guru-guru yang ditempatkan di kawasan pendalaman kerana anda berpeluang merasai pengalaman sebenar warga Kinabatangan dan bagi guru dari semenanjung,kedatangan anda pasti lebih berharga dengan pengalaman ini.Anda pasti sukar untuk terjun ke dalam masyarakat Kinabatangan sekiranya, anda tidak terpilih ke Kinabatangan.

Bukan soal imbuhan elaun p1,p2 atau p3,akan tetapi cabaran dan tanggungjawab yang terpikul di bahu kalian. Terimalah dengan redha. Anggaplah surat penepatan yang anda terima sebagai suratan takdir yang mana Allah memilih anda untuk bersama masyarakat Kuamut, Desa Permai, Balat,Tundun Bohangin, Tidung-Tabing mahupun kg Abai. Anda adalah mereka yang layak, sebab itulah Allah takdir anda berada disana.

Berbagai perkara yang pasti kita fikirkan bila berada di pendalaman. Anak kecil,berjauhan dengan isteri, tiada suasana kehidupan, jauh dengan kawan-kawan,takut kena ilmu hitam dan bermacam-macam alasan yang kita selalu jumpa dan hadapi. Hadapilah dengan tabah. Sekiranya anda menerima takdir itu dengan terbuka,nescaya anda bakal berbahagia. Akan tetapi seandainya anda menyalahi takdir,anda aku terus dirundung malang yang tak berkesudahan, jiwa anda akan bercelaru biru. Hidup tidak ketentuan........ sedangkan masa tetap anda akan rempuh..... justeru itu positiflah pemikiran kita....hadapilah dengan tabah.

kami di pihak PGPIK sentiasa bersedia membantu kalian dengan kadar kemampuan yang ada.siapalah PGPIK tanpa sokongan dan dokongan kalian.Kebajikan ini tanggungjawab kita bersama dengan modal, tenaga,keupayaan kita bersama. Kami tidak mempunyai wang ringgit, magic power, kudrat untuk merubah nasib anda kerana kita adalah serupa. Marilah bergandingan tangan untuk sama-sama menjaga kebajikan kita.

Kepada guru-guru pendalam,khususnya guru semenanjung dan sarawak,yang berjauhan dengan keluarga dan sanak saudara, terimalah kami sebagai saudara kalian. Bawa berbincanglah sekiranya anda mempunyai kemuskilan dan masyaqaq dan bawa bersamalah sekiranya anda mempunyai modal untuk dikongsi.

Kepada guru-guru perempuan terutamanya.Jagalah diri dan hiasilah peribadi kita di tempat orang. Berpautlah di dahan hidup. Usah segan untuk meminta bantuan rakan seangkatan. Keselamatan anda sentiasa dibimbangi ibubapa yang berjauhan.

Berilah gambaran yang positif kepada keluarga dikampung halaman supaya merekatidak gusar dan salah anggap tentang keadaan kita.Biar mereka gembira dan bangga dengan khidmat anda di mana sekalipun anda berada. Pastinya guru tidak akan ditempatkan ditempat yang tiada orang kerana tugas guru mengajar orang. Manusia akan berkumpul mendengar pengucapan guru. Anda pasti diposisi yang terbaik.

Selamat berjuang dengan ikhlas kerana Allah.Yakin dan percaya bilamana kita menolong agama Allah,Allah akan bantu kita...... Takbir!!! Takbir!! Takbir!!

Salam Dari
Pengerusi PGPIK

2 comments:

Mohd. Fairul said...

Anggaplah bertugas di pedalaman sebagai asam garam kehidupan. Pepatahnya HIDUP BUKAN SELALUNYA INDAH..manis pasti akan menjelma.

Seribidor said...

Selamat bertugas dengan tabah dan bersemangat kepada guru2 dikinabatanagn khasnya yg dipedalaman..sesungguhnya pengalaman itulah guru dlm hidup...Jaga nama baik agama dan diri...Takbir..Allahuakbar!