Tuesday, May 12, 2009

Mesyuarat Pentakziran Berasaskan Sekolah di SMK Sri Lamag

Baru sahaja selesai mesyuarat Pentaksiran Berasasakan Sekolah (PBS) yang telah diadakan di Bilik Mesyuarat SMK Sri Lamag.

Mesyuarat yang beberapa kali telah ditunda kerana masalah teknikal ini berlangsung di dalam keadaan penuh ceria kerana buat pertama kalinya guru-guru Pendidikan Islam peringkat sekolah menengah dapat berkumpul dan berbincang bagi menyelesaikan tanggungjawab terhadap pelajar mereka.

Mesyuarat yang julung-julung kali diadakan ini dipengerusikan oleh Ust Sabri Awang Teh, selaku Pengerusi Pasukan Kerja Pendidikan Islam daerah. Beliau telah melahirkan rasa syukur dan berterima kasih kepada GPI yang hadir kerana beliau telah beberapa kali berusaha untuk mengadakan program ini.

Mesyuarat ini diisi dengan pengisian dan pembentangan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang dikendalikan oleh Ust. Mohd Zaidi Mustafa, Ketua Pentaksiran Kawasan. Ustazah Fatimah dilantik sebagai setiausaha mesyuarat dan seterusnya akan bertindak sebagai setiausaha Pasukan Kerja Pendidikan Islam Peringkat sekolah Menengah.

Mesyuarat PBS ini memutuskan bahawa:-
1. PAFA dihabiskan di peringkat Tingkatan 1 dan 2, bagi mengurangkan bebanan Guru Tingkatan 3 dalam menyiapkan PBS
2. Ayat-ayat hafazan PBS dihafaz dan diberi penekanan dari tingkatan 1 dan 2. Guru Tingkatan 3 hanya menguji dan menjayakan PBS
3. Menyediakan Buku Rekod PAFA dan PBS peringkat daerah
4. Menyediakan borang kajian keupayaan dan penguasaan Al-Quran pelajar-pelajar tingkatan 3. Ini bertujuan mendapatkan statistik masalah buta dan sepek Al-Quran di daerah Kinabatangan. Kajian terhadap pelajar Tingkatan 3 di 4 buah sekolah Menengah Kinabatangan.

5. Menyelaraskan soalan PBS peringkat daerah
6. Menjadikan ayat hafazan PBS sebagai doa permulaan belajar bagi pendidikan Islam
7. Sistem Fail PBS dikemaskinikan dan senang dirujuk oleh Ketua Pentaksir
8. Pelaksanaan pentaksiran dimulakan pada awal tahun

Perkara-perkara lain turut diputuskan
1. Penyelarasan RPH
2. Menubuhkan pasukan pembina soalan peringkat daerah
3. Membuat Bush Jaket [lelaki]dan Jubah [perempuan] bagi GPI
4. Perkongsian bahan P & P

Jutaan terima kasih kepada pihak SMK Lamag atas kesudian menjadi tuan rumah dan usaha Ustazah Idayati Ismail (ketua Panitia) yang bertungkus lumus menjayakan mesyuarat dan taklimat ini.

No comments: